כופתיות לארנב ננסי – תזונה מאוזנת ונכונה הינה אחד הדברים החשובים ביותר שהארנבון שלך צריך על מנת להישאר בריא,במיטבו וכמובן להאריך ימיו ושנותיו, תזונה נכונה צריכה לכלול כ-80% אחוז חציר 6% אחוז כופתיות ו10%-15% עלים ירוקים/ירקות. כמו כן חשוב לזכור שהתזונה עצמה משתנה בין ארנבון לארנבון בהתאם לגילו , משקלו, רמת הפעילות היומית ואף מצב בריאותו הכללי.
במאמר זה אתייחס ואנסה לגעת בתמצות בנושאים השונים, חשיבות הכופתיות , חציר עלים ירוקים ואדבר על הרכב תזונה מאוזן בכלליות
כמו כן כתבתי מאמרים נוספים המדגישים התייחסות לאיך לבחור נכון את סוג הכופתיות, עלים ירוקים וירקות וחשיבות החציר

כופתיות - כל מה שצריך לדעת


מה שרבים מאתנו לא מודעים ל- שהכופתיות הם אינם עיקר תזונתם של ארנבונים בוגרים ושיש לתת אותם בכמות יומית מוגבלות , משמע – ממלאים את הקערית כופתיות שלהם רק פעם אחת ביום ואין לחדש "מלאי" אחרי שסיימו את הכמות היומית שלהם ואסביר למה ,הגורם הבעייתי והגדול ביותר שנמצא בקרב ארנבונים מבויתים הינו האכלת ייתר, ארנבונים מבויתים הם בעלי צריכת אנרגיה שונה ומשתנה מארנבון לארנבון בהתאם למרחב והתעסוקה היומית שלו מה שאומר שהכופתיות (העשירות גם הם בחלבון) הם מאוד מעודפות על הארנבונים (שלפעמים יאכלו גם מתוך שיעממום) מה שבקלות רבה ובלי לשים לב עם הזמן עלולה להופיע התופעה של האכלת ייתר שגורמת להשמנת ייתר ואף אפילו לחולי בארנבון שלך.
זה נכון שארנבונים צורכים את החיוניות והאנרגיה שלהם גם מהכופתיות ולכן חשוב לתת להם כופתיות איכותיות שיכולים לספק להם אותם ובכמות הנכונה , ועל זה כתבתי מאמר מאוד מסודר שמדריך קצת יותר לעומק על איך לבחור את הכופתיות הנכונות, המזינות ומה בכלל מכילות הכופתיות.
חשוב לזכור לגבי הגזעים הננסיים וביניהם הגזע הננסי הולנדי  מאחר וגופם הזעיר יכול להשמין ולהיפגע מתזונה לקויה בקלות , כמות הכופתיות חייבת להיות מדויקת – מנה גדולה מידי עלולה להזיק להם לכן הדיוק בנושא התזונה שלהם הוא חשוב.

עובדה מעניינת: ארנבונים יינטו לאכול יותר כופתיות בחורף הקר על מנת לצרוך יותר אנרגיה מה שעוזר להם להישאר מחוממים ולשמור על חום גופם, ויאכלו פחות בקיץ כאשר הם צריכים פחות אנרגיה.

כופתיות – מהי הכמות המומלצת לארנב הננסי שלכם


הכמות היומית הרצויה משתנה בין ארנבון לארנבון , היא נמדדת על פי משקל הארנבון גילו ואף גזעו , כך שארנבונים עם השמנת ייתר יזדקקו להרבה פחות כופתיות מאשר ארנבון שנמצא בתת משקל והינו זקוק לחלבונים שהיא מכילה, ואף ישנם ארנבונים שאפילו טוב להם ללא כופתיות כלל ואגע טיפה בנושא הזה בהמשך המאמר.

במידה מדובר בארנבון שאיננו בתת או במשקל עודף הכמות היומית הינם:
⦁ לארנבונים קטנים השוקלים 1-1.5 קילו צריכתם שונה והטווח הוא 1/3 כוס ביום.
⦁ לארנבון במשקל 2.5-3 קילו – 1/4 כוס כופתיות
⦁ לארנבון במשקל 3.5-4.5 קילו – 1/2 כוס כופתיות
⦁ וארנבון במשקל 4.5-6 קילו -3/4 כוס כופתיות.

 

כופתיות – האם אפשר בלעדיהן?

כן , זאת בהחלט אופציה שיכולה להיות חיונית לארנבון שלך , מעבר לכך ישנם ארנבונים שלא תמיד הכופתיות מסיעות להם בצורה חיובית ואף השיקול להורדת הכופתיות לצמיתות נובעת מתוך חשיבה בריאותית.
אז מה הוא התחליף לכופתיות ?
מתן עלים ירוקים בכמות גדולה יותר וייחד עם זאת שילוב של סוגי חציר שונים הם בהחלט "התחליף" הנכון אבל אין לעשות זאת ללא התייעצות עם מומחה.
מה שחשוב לדעת, הורדת הכופתיות באופן מידי יכולה להוביל לנזק רב לארנבון ולמערכת העיכול שלו שעד היום הייתה מוזנת בצורה שונה , לכן כל התהליך חייב להיעשות בהדרגה ותחת ייעוץ של ווטרינר המומחה לחיות אקזוטיות אשר יבדוק,ישקול וידריך לגבי התחלת התהליך בצורה נכונה וימצא תחליף תזונתי אחר שיתאים בדיוק לצרכיו התזונתיים של הארנבון שלך

מה עם חטיפים?
אישית אני לא בעד מתן חטיפים מסחריים הנמכרים בחנויות חיות בכלל!!! הם לא מזינים בשום צורה שהיא ואף יכולים להיות מאוד מזיקים לארנבונים , למרות שרשום על האריזות שהם "מזינים" ו"בעלי וויטמינים" זה נרשם אך ורק לצורך פיתוי על מנת שתרכשו אותם, כל אלו הם חטיפים העשירים בסוכרים ,חומרים משמרים, חומרי טעם וריח שבסופו של היום הם יותר מזיקים מאשר מזינים.
עודף סוכר אצל ארנבונים הופך לשומן מה שיכול לגרום לחוסר איזון בקטריאלי ואף לגרום לנזק במערכת העיכול שלהם שלא בנויה לעיכול רב של סוכרים . אותו הדבר יכול לקראת עם מתן מופרז של פירות שגם הם מכילות כמות סוכרים רבה כשונה מהמוצרים שנמצאים אצלנו בחנות המורכבים ממוצרים אורגניים ,טבעיים וללא תוספת סוכרים מעובדים .
אז איזה חטיף / צ'ופר אפשר לתת?

פירות ניתן לתת במינון כשל כפית עד כפעמיים בשבוע
פרחים יבשים (ישנה רשימה )
פירות יבשים כגון צימוקים, דובדבנים ואפילו בננה מיובשת (לא יותר מחתיכה קטנה אחת לשבוע)
או שפשוט אפשר להכין חטיפים ביתיים.
חשוב לזכור אין לתת יותר מפעמיים בשבוע כל סוג של חטיף המכיל סוכר – אצל ארנבונים צעירים שמתחת לגיל 7 חודשים אין לתת כלל שום דבר שמופיע ברשימה זו

 

אצלנו בחנות  ממתינים לכם מגוון רחב של חטיפים,כופתיות וצ'ופרים מזינים ובריאים שניתן לתת לארנבונים שלכם !

מוצרים ארנבים
 

 

חשיבות המים בתזונתם של ארנבונים
מים הם מקור מאוד חשוב לארנבונים, אם לארנבון שלכם אין גישה למים אפילו אם זה ל24 שעות במקרי קיצון הוא עלול להתייבש, ולא לאכול מה שיכול להוביל לבעיה חמורה שתהיה חייבת בהתערבות ווטרינרית דחופה. ריכוז המים בארנבונים הוא כ10% מהמשקל שלהם, צריכת מים יומית של ארנבון שמשקלו 2 ק"ג היא כמו של כלב במשקל 10 ק"ג.
המים מסייעים לעיכול נכון של המזון היבש ומונעים מהם להגיע למצב של התייבשות. לכן תמיד תוודאו שלארנבון שלכם יש גישה זמינה תמידית למקור מים זמין
מה יותר עדיף מים בקערה או בבקבוק ? זה לגמרי העדפה של הארנבון חלקם הגדול יעדיפו שתייה מקערה כך הכמות מים שהם שותים יותר גדולה ונוחה עבורם ולכן המלצתי היא מתן מים בקערה גם מהסיבה שתחלופת המים הינה גבוהה יותר.
מים מסוננים או מהברז יספיקו? מים מהברז אמורים להיות בסדר במידה ואין לכם בעיות צנרת או של איכות מים ירודה באזורכם (לדוגמא חלודה, עודף מגנזיום וכדומה) ואשר ראויים לשתייה של בני אדם , מה שכן אפשרי בהחלט לתת מים מסוננים רק תזכרו שלפעמים שוני הטעם בין השניים כן יהיה מורגש עבורם ויישנה להם מבחינת העדפה ,לכן חשוב לעקוב ולוודא שהם שותים במידה ואתם מחליפים להם מקור מים.

כופתיות או עלים ירוקים וירקות


כבתור אוכלי עשב רציניים , תזונתם של ארנבונים אמורה להיות מורכבת גם
מ10-15% של עלים ירוקים (בנוסף ל80% חציר ו6% כופתיות) שילוב של שלושה סוגי עלים או שני סוגי עלים וירק תספק לארנבון שלך ויטמינים ,מינרלים הכרחיים ואף להזנה נכונה שתשפיע על בריאותו . להמשך קריאה בהרחבה בנושא שם ציינתי איזה סוגי עלים מומלץ מוזמנים להקליק פה 

אז הסברתי בקצרה על מערכת התזונה מה אסור ומה מותר. והחלטתי לפרט ולנמק מה מומלץ לתת בכל גיל, אז אפרט מה הוא התפריט התזונתי המומלץ לארנבון מהלידה ועד לבגרותו.

כופתיות לארנבים

ארנב ננסי – תזונה לפי גיל

רבים לא מודעים שגורי ארנבונים הינם יונקים מאימם, גורון יינוק מאמו במשך שלושת השבועות הראשונות בחייו ברציפות. בסביבות גיל ה4 שבועות, הוא יתחיל לנשנש בכמויות קטנות מהכופתיות והתזונה של אמא, כמו כן גם ינשנש מעט אספסת וחציר אבל זה שאנחנו רואים אותו "אוכל" לא אומר שהוא גמול, בשעות הלילה הוא עדיין ימשיך לינוק מאמו.
בין 6-8 שבועות הגור הקטן יהיה בתהליכי גמילה מחלב ורק לאחר שנגמל לחלוטין ובצרוה הנכונה תחת פיקוח רק אז הוא יהיה מסוגל להיפרד מאימו ואחיו ולחיות על כופתיות, אספסת, חציר ומים עד שמערכת העיכול שלו תהיה מוכנה ובנויה מספיק גם לעיכולם של ירקות ועלים ירוקים והתהליך של הכרות עם עלים אלו חייב להיעשות בהדרגה.


תזונה מגיל ארבעה עד שבעה חודשים
הארנבון הצעיר עדיין ימשיך לאכול אספסת וחציר (ללא הגבלה) וכופתיות (בהגבלה) אך כבר בגיל זה ניתן להתחיל לשלב לתזונתו מעט ירקות ועלים ירוקים (ניתן לקורא בהרחבה על נושא זה במאמר שרשמתי בנושא פירות וירקות , כמו כן יש להביא לארנבון בכל פעם רק סוג יירק אחד מרשימת הירקות המותרים ובכמות קטנה(כפחות מכפית), אם הארנבון מראה סימני רגישות כמו שלשולים/צואה רכה יש להפסיק לתת לו מירק זה ולהמתין לפחות כמה ימים עד שהוא מתאזן עד מתן ייקר חדש אחר, דבר זה עוזר לנו לבדוק שלארנבון שלנו אין רגישות לאותו יירק ואף מסוגלת לעכלו ללא בעיה.
אין להביא כמות גדולה של ירקות או להכין "סלט" המורכב מכמה סוגים שונים של ירקות שלא ניסה בעבר, דבר זה יכול לפגוע בארנבון הצעיר ולהוציא את מערכת העיכול הרגישה שלו מאיזון.

חשוב לזכור להולנדים יש מערכת עיכול מאוד רגישה ובקלות ניתן להפר שם את האיזון, לכן צריכים להיות מאוד זהירים ולהשגיח בכל פעם שמגישים להם ירקות/כופתיות/פירות חדשים,שינויים פתאומיים בתזונה יכולים להשפיע לרעה על מערכת העיכול ואף יכולים לגרום לשלשולים (GI STASIS) מה שמחייב התערבות ווטרינרית, ובמקרה הגרוע ביותר למוות.

גיל שבעה חודשים – בגרות
בגיל זה, הארנבונים כבר הגיעו לשלב האחרון בבגרותם, והדיאטה שלהם תצטרך התאמות זהירות שונות. כמו כן ניתן לשלב לתזונתם גם פירות אך שוב יש לתת בכמות קטנה מאוד ולבדוק אם לארנבון שלכם יש רגישות אליהם, כמו כן אין לתת פירות יותר מפעמיים בשבוע ולא יותר מכמות כשל כפית בכל פעם. כופתיות של ארנבונים בוגרים צריכות להיות מורכבות לפחות מ20% סיבים, ולא יותר מ12-14% חלבון לכן חשוב מאוד שיקבלו כופתיות איכותיות.

מה לגבי האספסת? ומה עם החציר ?
עד גיל 8-7 חודשים הארנבונים המתבגרים שלכם ניזונו משילובם של השניים , האספסת והחציר שיבולת (או כל סוג חציר אחר) הסיבה שמפסיקים עם האספסת בשלב זה נובעת מהסיבה שהאספסת- שהינה בעלת הרכב חלבוני גבוהה מה שסייע לגדילתם והתפתחותם התקינה, אך ייחד עם זאת האספסת יכולה להיות מאוד משמינה לארנבונים בוגרים בגלל כמות החלבונים הגדולה שמכילה ועלולה לגרום להם להגיע לבעיית עודף משקל , לכן חלק מדיאטת האספסת שקיבלו עד עכשיו צריכה להיות מוחלפת בהדרגה בחציר שיבולת שהינו עשיר בסיבים המסייע למערכת העיכול שלהם להישאר באיזון ותפקוד נכון , מונעת עודף משקל וגם עוזרת לשיוף שיניהם האורכות ללא הגבלה , ישנם מספר סוגי חציר שאפשר לתת בהתאם להעדפתו של הארנבון שלכם 

כמו אצל בני אדם , כל נושא התזונה אמור להיות מותאם בין כל ארנבון "לגופו", התזונה של ארנבון אחד יכולה להשתנות לארנבון אחר , הרוב נקבע על פי גזע ,משקל,גיל ורמת הפעילות היומית של אותו ארנבון , אך הקו המנחה הוא מאוד זהה בין כולם (אני לא מדברת על ארנבונים עם בעיות העיכול השונות)
המלצתי תעקבו על בסיס יום יומי אחר התיאבון של הארנבון שלכם , אם הוא שתה מספיק ואיך הוא מגיב כל פעם מחדש כשאתם מציעים לו לאכול , ארנבון חסר תיאבון יכול להביע על מצוקה שמחייבת התייחסות ווטרינרית מיידית ועדיף להגיע מוקדם מאשר מאוחר מידי, כמו כן מעקב חודשי אחר המשקל וידיעת מה היא מסגרת המשקל התקין של הארנבון שלכם יכולה לסייע למנוע הפתעות לא צפויות ומניעה של מקרים קיצוניים ,אחרי הכל אנחנו לגמרי רוצים ליהנות מחברתם ב10+ שנים הקרובות

על מנת להשלים את נושא התזונה רשמתי מאמרים נוספים שיעזרו לכם ללמוד ולהבין על חשיבות התזונה ואופן הטיפול ביצורים המדהימים הללו

קריאה מהנה

כופתיות

 

עלינו, בית הגידול המוביל בישראל לארנבונים ננסים, השאירו פרטים ונציגינו יחזור אליכם בהקדם