למה צריך לעקר ולסרס ארנבונים?

אחת השאלות שאני נשאלת עליהם לפחות 24/7 במשך העשור האחרון לחיי, יש כל כך הרבה יתרונות לעיקור וסירוס ארנבונים אנסה לשמור על סדר ולציין את רובם הגדול

בראש ובראשונה אציין שסירוס ועיקור מאריך משמעותית את תוחלת החיים של הארנבון שלכם, וממזער סיכונים (גבוהים) אצל נקבות לחלות בסרטן הרחם/שחלות, אצל זכרים הסיכויים לסרטן האשכים יורדים ואצל שני המינים מונע בעתיד זיהומים שונים בדרכי השתן.

הארנבונים שלכם יהיו רגועים יותר- זה לא מיתוס זה לגמרי מדויק להפליא רמת ההורמונים המשתוללת בגופם של הארנבונים שלא מעוקרים ומסורסים היא משמעותית כל כך שהיא משפיע גם על מזג הרוח שלהם , השם טסטוסטרון הוא לא רק שם ארוך ומבהיל אצל ארנבונים זכרים הוא מבהיל הרבה יותר באופי , ולאחרי הניתוח רמות ההורמונים יורדות מה שמשאיר אותנו עם ארנבונים רגועים ונחמדים יותר, הסירוס ועיקור לא משנה לארנבון שלכם את האופי הוא רק מרגיע אותו .

קל לחנך אותם לצרכים – כשרמות ההורמון יורדות איתם יורדות גם הסימוני טריטוריה מצטמצם ויהיה הרבה יותר מוצלח ללמד ארנבון לחינוך צרכים כשהוא מעוקר/מסורס

אני בטוחה שנתקלתם בתופעה ואני מצטטת:

 "הארנבון שלי עושה צרכים בכל הבית"

"הארנבון שלי עשה פיפי על המיטה"

"הארנבון שלי לא עושה צרכים בארגז מה לעשות?"

אז כן חברים , זה ממש קמצוץ מלקט של המון בעלי ארנבונים שנתקלו במצב קצת מתסכל הייתי אומרת , והאמת הארנבונים לא אשמים, הם בסך הכל עושים את מה שהמוח שלהם משרד להם וזה נקרא סימון טריטוריה , בעזרת הצרכים שלהם הם מסמנים מה שייך להם וזה על מנת להראות לארנבון השני (גם אם אין עוד ארנבון בבית) "הנה זה השטח שלי אני נמצא פה "

בונדינג וחיי חברה מוצלחים יותר- לאחר הסירוס/עיקור כשההורמונים יורדים הם משפיעים גם על חיי החברה שלהם ועל הקשר שלהם אתכם ועם שאר ארנבונים , רק אז יהיה אפשרי לחשוב על הוספת ארנבון נוסף למשפחה או להתחיל הליך בונדינג עם ארנבון קיים.

גם אם תנסו לצרף ארנבון נוסף הן מאותו המין או מהמין הנגדי  שאינם עברו עיקור/סירוס , סביר להניח שאף בונדינג שתנשו לעשות לא זה לא יצלח וזאת בעקבות התנהגות הורמונלית טריטוריאלית שתוביל מהר מאוד (אם לא מיד) לריבים אלימים שלא פוסקים שעלולים לגרום לפציעות חמורות בין הארנבונים ואף למקרים שחייבים התערבות רפואית בערבות חומרת הפציעות ,מעבר לכך שאם תשימו ייחד זכר ונקבה לא מסורסים/מעוקרים אתם עלולים למצוא את עצמכם עם מספר לא קטן של גורים תוך זמן קצר מאוד .

כמו כן רף התוקפנות שלהם גם כלפיכם (במידה וקיימים כאלו) פוחת משמעותית .

מה הוא סירוס/עיקור אצל ארנבונים?

נתחיל מההתחלה סירוס/עיקור הוא הינו הליך כירורגי , המתבצע באופן ניתוחי וזאת על מנת למנוע התרבות אצל זכרים ונקבות כאחד.

אצל זכרים שם ההליך נקרא סירוס – בתהליך זה מתבצע הליך להסרת האשכים, ששם נמצא מקור הורמון הזכרי והוא הטסטוסטרון ,מה שמונע מזכרים להתרבות בהמשך ולכן לאחר ניתוח זה רמת ההורמון יורדת- וכמו שאומרים "נרגעת".

אצל נקבות שם ההליך נקרא עיקור – בתהליך עיקור בקרב נקבות השחלות והרחם מוסרות , מה שאומר שהנקבה לא תוכל להרות בהמשך חייה.

האם הניתוח מסוכן , ואיפה מעקרים ומסרסים ארנבונים?

שני ההליכים עצמם נעשים בהרדמה כללית, זה נכון שהליך הרדמה כמו בכל טיפול רפואי הוא עם סכנות והשלכות שלו, אבל על מנת למזער סיכון זה (וגם לכל הליך כזה או אחר אצל ארנבונים ומכרסמים ) יש לקבוע את הניתוח אך ורק אצל ווטרינרים המתמחים ברפואת חיות אקזוטיות ושעברו הכשרות ייעודיות בטיפול בארנבונים, מאחר ועולם הרפואה בקרב ארנבונים שונה מאוד מהליכים בריאותיים אחרים שאצל שאר חיות המחמד, לכן חשוב ללכת לווטרינר/ית שהוכשרו ולמדו היטב על רפואת חיות אקזוטיות, יש מגוון ווטרינרים נפלאים בארץ שישמחו לעזור ולטפל בארנבון שלכם.

אז אחרי שדיברתי קצת על היתרונות הבריאותיות ,על האופי על ההליך ואיפה ניתן לעקר ולסרס , נגיע לשלב הבא והוא , מתי / באיזה גיל מעקרים/מסרסים ארנבונים?

אחלק את השאלה לרגע ואתחיל מההתחלה , מאיזה גיל ארנבונים נכנסים לבגרות מינית?

אצל נקבות הם יכולות להיכנס לבגרות מינית רובן כבר מגיל 4 חודשים (אולם אצל נקבות ננסיות טווח הגילאים משתנה מגיל 5/6 חודשים) , וזה הגיל שניתן לעקר אותן אך רוב הווטרינרים מעדיפים לחכות קצת עד שיגיעו לגיל 6-7 חודשים מאחר ובגיל צעיר יותר זה טיפה יותר מסוכן לנתח , אך כמובן כל ארנבת לגופה ויש להתייעץ עם ווטרינר קדם הניתוח.

אצל זכרים הם נכנסים לבגרות מינית כבר מגיל 3 חודשים , וגם יהיה ניתן לראות אשכים גם בשלב מוקדם זה , שוב מומלץ לקחת את הארנבון לבדיקה ווטרינרית לפני המועד ניתוח ולוודא שנמצא בשלב תקין ובריא ויכול לעבור את הניתוח.

ההעדפה היא לעקר ולסרס מגיל יחסית צעיר , עד גיל שנתיים וככה למנוע מבעיות רפואיות  וטריטוריאליות לצוץ בהמשך השנים.

עד איזה גיל ניתן לעקר/לסרס?

יש ווטרינרים שטוענים שעד גיל 6 , ויש כאלו שאומרים שפחות. לכן תמיד עדיף לשאול כל ווטרינר באופן אישי בהתאם למצבו הבריאות של הארנבון שלכם ,ממש כמו אצל בני אדם וחומרי הרדמה  ככל שהארנבון שלכם יהיה בוגר יותר תהליך ההרדמה יהיה מסוכן וגבולי יותר , אך עדיין זה לא אומר שזה בלתי אפשרי. כמו כן חשוב לציין שככל שהארנבון שלכם יהיה מבוגר יותר (בגיל ) תהליך ההחלמה שלו/ה יהיה ארוך יותר.

 

ארנב ננסי הולנדי
מוזמנים לקפוץ לביקור בחנות
ארנב ננסי הולנדי

האם תוקפנות נובעת מעודף הורמונים ?

כן בוודאי , וציינתי זאת בכמה חלקים שונים במאמר זה

תוך כמה זמן ארנבונים מתאוששים לאחר הניתוח?

התאוששות אצל זכרים הניתוח עצמו לא פולשני זמני ההתאוששות שלהם קצרים להפליא , הם מהר מאוד חוזרים לעצמם וחוזרים לתפקוד מלא תוך מספר שעות.

התאוששות אצל נקבות אצלן זה לוקח קצת זמן ומשככי כאבים מתאימים  וסביר להניח שביום הראשון לא יראו הרבה פעילות ועניין , ממליצה שתתנו להן זמן מנוחה להתאושש מההליך. כמובן אם יש סימן חריג יש לתקשר מיד עם הווטרינר/ית המנתח/ת.

דגשים לאחר ניתוח עיקור/סירוס

שימו עין על הארנבונים שלכם לאחר הניתוח, יש לשים דגש בעיקר על רמת התיאבון שלהם ובמידה ולא אכלו עד 24-48  שעות לאחר הניתוח יש להיוועץ עם ווטרינר, מערכת העיכול שלהם חייבת להישאר בפעולה לכן זה הזמן להציע מעט עלים ירוקים שהם אוהבים או אפילו חתיכת פרי פצפונת, במידה וזה לא עוזר אתם תצטרכו לטחון עבורם את הכופתיות ולהתחיל להאכיל אותם בעזרת מזרק.

תנסו כמה שיותר לתת להם מרווח וסביבה שקטה (בעיקר לנקבות) פחות להרים או להעביר ממקום למקום, אם הם מחפשים מסתור תתנו להם .

אצל נקבות שעברו עיקור שימו לב שהן לא מנסות לפתוח את התפרים.

כמו כן הישארו בקשר עם המרפאה והקשיבו לדגשים השונים שהם מוסרים לכם.

מה הם העלויות ?

העלויות משתנות מווטרינר לווטרינר כמו כן גם משתנות בין עיקור וסירוס וגם גיל הארנבון משפיע בהחלט על המחיר הסופי לכן אין תשובה חד משמעית למחיר.

אל תשכחו לבקר בבאני שופ !

ההטבות הכי שוות מחכות לכם

אוכל לארנבים